• Kategorie
  • Szukaj
  • Prostowniki i urządzenia rozruchowe

Posiadanie sprawnego akumulatora jest kluczowe dla prawidłowego działania każdego pojazdu. Prostowniki, testery i urządzenia rozruchowe to niezbędne narzędzia do utrzymania akumulatora w dobrym stanie i zapewnienia jego prawidłowego działania w każdej sytuacji. Poniżej przedstawiamy pełną ofertę prostowników, testerów oraz urządzeń rozruchowych.

PROSTOWNIK 12/24V 16A WSP.ŁADOWANIA 20A
Produkt niedostępny
PROSTOWNIK 12/24V 25A WSP.ŁADOWANIA 30A
PROSTOWNIK 12/24V 25A WSP.ŁADOWANIA 30A
Produkt niedostępny
PROSTOWNIK 12V 4A 60AH LED 82541V STHOR
PROSTOWNIK 12V 4A 60AH LED 82541V STHOR
Produkt niedostępny
PROSTOWNIK 12V 6A 90AH LED 82542V STHOR
PROSTOWNIK 12V 6A 90AH LED 82542V STHOR
Produkt niedostępny
PROSTOWNIK 6/12V 12A 210AH LED 82544V STHOR
PROSTOWNIK 6/12V 12A 210AH LED 82544V STHOR
Produkt niedostępny
PROSTOWNIK 6/12V 8A 120AH LED 82543V STHOR
PROSTOWNIK 6/12V 8A 120AH LED 82543V STHOR
Produkt niedostępny
Prostownik automatyczny 10A/160W, 3-200Ah
Prostownik automatyczny 10A/160W, 3-200Ah
Produkt niedostępny
PROSTOWNIK ELEKTRON 12/24V 15A ROZRUCH
Produkt niedostępny
PROSTOWNIK ELEKTRON 12/24V 30A ROZRUCH
Produkt niedostępny
PROSTOWNIK ELEKTRONICZN 12/6V 1/4A 200Ah
PROSTOWNIK ELEKTRONICZN 12/6V 1/4A 200Ah
Produkt niedostępny
PROSTOWNIK ELEKTRONICZN 6/12V 8A 5-200Ah
Produkt niedostępny
PROSTOWNIK ELEKTRONICZNY 12V 12A 6-200Ah
Produkt niedostępny
PROSTOWNIK ELEKTRONICZNY 12V 15A 6-200Ah
Produkt niedostępny
PROSTOWNIK ELEKTRONICZNY 12V, 8A
PROSTOWNIK ELEKTRONICZNY 12V, 8A
Produkt niedostępny
PROSTOWNIK Z ROZRUCHEM 20 - 700 Ah
Produkt niedostępny
PROSTOWNIK Z ROZRUCHEM 20 - 800 Ah
Produkt niedostępny
PROSTOWNIK Z ROZRUCHEM 20- 600Ah
PROSTOWNIK Z ROZRUCHEM 20- 600Ah
Produkt niedostępny

Jak podłączyć akumulator do prostownika?

Przed podłączeniem prostownika do akumulatora najlepiej jest wyjąć go z pojazdu i przenieść w ciepłe, suche miejsce. Nie jest to jednakże regułą, gdyż w nowszych pojazdach często odłączenie akumulatora może skutkować przerwą w działaniu ważnych systemów lub może być po prostu utrudnione – zwykle wtedy w wygodne miejsce wyprowadzone są jedynie przewody połączone z biegunami akumulatora. 

Najlepiej przed ładowaniem zapoznać się z instrukcją obsługi pojazdu, aby mieć pewność jak należy postąpić.

Żeby poprawnie podpiąć prostownik do akumulatora, przygotuj przewody rozruchowe, poluzuj zakrętki akumulatora oraz upewnij się, że prostownik jest na razie odłączony od zasilania

Najważniejsze jest odpowiednie podłączenie biegunów prostownika do akumulatora. 

W tym celu podłącz czerwoną końcówkę z dodatniego bieguna do plusa (+) na akumulatorze, a czarną końcówkę z ujemnego bieguna prostownika do minusa (-) na akumulatorze. Teraz możesz podłączyć prostownik do zasilania i ustawić parametry ładowania jeśli jest to możliwe.

Jeśli nie wyciągamy akumulatora z samochodu, to najlepiej jest uważnie podłączyć przewody rozruchowe, tak, aby maksymalnie zabezpieczyć je przed zwarciem np. w razie przesunięcia się klemu.

Nie zaleca się pozostawiać bez nadzoru akumulatora podłączonego do prostownika. Przez cały proces ładowania należy sprawdzać parametry na wskaźniku wbudowanym w prostownik lub z zastosowaniem multimetru, w przeciwnym razie grozi nam uszkodzenie akumulatora np. poprzez przeładowanie. Wyjątkiem są tutaj prostowniki mikroprocesorowe posiadające funkcję automatycznego wyłączenia.

Kiedy prostownik pokazuje że akumulator jest naładowany?

Znaczna większość prostowników wyposażona jest we wbudowany amperomierz. Wskazania tego przyrządu pozwalają dość precyzyjnie określić kiedy akumulator jest naładowany. 

Amperomierz sygnalizuje naładowanie akumulatora poprzez spadek prądu do wartości bliskich zeru, czyli przesunięcie wskazówki na skrajnie lewą stronę przyrządu. 

Wskazówka może jednak też zostać wychylona w okolice zera jeśli zadziałało zabezpieczenie termiczne – wtedy następuje swoisty "skok" wskazówki na bardzo wysokie wartości, które przeciążają prostownik, a następnie zabezpieczenie odcina przepływ prądu obniżając go do zera. 

Podobnie zero wskaże także amperomierz w przypadku zwarcia akumulatora, które jest zjawiskiem bardzo niebezpiecznym i może prowadzić do uszkodzenia baterii.

Część amperomierzy wyposażona jest także w bardzo intuicyjne wskaźniki naładowania oznaczone symbolami "pustego" i "pełnego" akumulatora. W tej sytuacji odczyt naładowania jest bardzo prosty i wymaga jedynie wizualnej oceny tego, czy wskazówka lub dioda znajduje się w polu oznaczającym naładowany akumulator.

Rodzaje prostowników

Prostowniki dzielą się na kilka podstawowych rodzajów:

  • transformatorowe – najprostszy rodzaj prostowników, zwykle bez dodatkowych funkcji,
  • impulsowe – nowoczesne jednostki, w których za ładowanie akumulatora odpowiadają tranzystory stosując metodę modulacji szerokości impulsów do dopasowania napięcia ładowania,
  • mikroprocesorowe – najbardziej zaawansowane i wyposażone w szereg przydatnych funkcji, zwykle posiadają zdolność automatycznego odłączania ładowania, a często wyposażone są także w opcję desulfatacji.

Jaki wybrać prostownik do samochodu?

Pierwszym, podstawowym kryterium przy wyborze prostownika jest rodzaj akumulatorów, jakie będą nim ładowane. Rozróżniamy akumulatory tradycyjne (kwasowo-ołowiowe) oraz żelowei AGM.

Do ładowania tradycyjnych akumulatorów wystarczą najprostsze rozwiązania. Akumulatory żelowe lub AGM potrzebują natomiast prostowników o odpowiednio dopasowanych parametrach ładowania, aby zapobiec ich uszkodzeniu.

Drugim ważnym kryterium jest pojemność akumulatora. Przyjmuje się, że do ładowania optymalny jest stosunek natężenia prądu do pojemności akumulatora 1:10. Do małych akumulatorów np. 50Ah wystarczy zatem prostownik o prądzie ładowania 5A. Do dużych akumulatorów o pojemności przykładowo 100Ah potrzebny będzie prostownik o prądzie ładowania 10A.

Napięcie ładowania prostownika powinno być zgodne ze standardem wykorzystywanym w danym rodzaju pojazdu. W motocyklach jest to 6V, w samochodach osobowych 12V, a w ciężarówkach 24V.

Tester akumulatorów

Tester akumulatorów to urządzenie służące do oceny stanu akumulatora

Jest to przydatne narzędzie w przypadku akumulatorów samochodowych, ponieważ z biegiem czasu mogą one ulec znacznej degradacji. Może to prowadzić do sytuacji, w której akumulator zacznie podawać zbyt małe napięcie, aby być w stanie uruchomić pojazd

Regularne testowanie akumulatora samochodowego za pomocą testera pozwala na wczesne zidentyfikowanie potencjalnych problemów i uniknięcie nagłego utknięcia z rozładowanym akumulatorem. 

W naszej ofercie znajdziesz testery akumulatorów różnego rodzaju, zarówno cyfrowe jak i analogowe, przystosowane do szerokiego zakresu natężeń prądów. Polecamy szczególnie profesjonalny, cyfrowy tester akumulatorów marki YATO.

Urządzenie rozruchowe do samochodu

Urządzenie rozruchowe do samochodu to przenośne źródło zasilania, które może być użyte do rozruchu pojazdu z rozładowanym akumulatorem

Jest to niezbędne narzędzie dla każdego kierowcy, zwłaszcza dla tych, którzy mieszkają w zimnym klimacie i ich akumulator regularnie cierpi z powodu zimna. 

Przydatne jest również dla tych często jeżdżą na krótkich dystansach lub rzadko używają samochodu. 

Urządzenie rozruchowe do samochodu działa poprzez dostarczenie bardzo dużego prądu do rozrusznika pojazdu. Pozwala to na uruchomienie silnika, nawet jeśli akumulator jest rozładowany. 

Dostępne w naszej ofercie urządzenia rozruchowe mają również możliwość ładowania smartfonów. Posiadamy także prostowniki z funkcją rozruchu takie jak prostownik z rozruchem 12/24V marki DEDRA.

Czy akumulator żelowy można ładować prostownikiem?

Akumulatory żelowe oraz AGM powinny być ładowane dedykowanym prostownikiem do akumulatorów żelowych

Urządzenia te charakteryzują się odpowiednio dopasowanym napięciem ładowania, które nie może przekraczać 14,8V, gdyż w przeciwnym razie grozi to "wysuszeniem" elektrolitu i uszkodzeniem baterii. 

Prostowniki do jednostek żelowych posiadają też z reguły funkcję automatycznego wyłączania, która jest bardzo pomocna i nie pozwala na "przeładowanie" akumulatora. 

Z reguły nie powinno się ładować akumulatorów żelowych prostownikami do akumulatorów klasycznych, dopuszcza się natomiast sytuację odwrotną, czyli ładowanie zwykłych ogniw prostownikami do baterii żelowych — należy się jednak wtedy liczyć z mniejszą wydajnością ładowania.