Z roku na rok rowery znajdują sobie coraz większe grono miłośników. Z jednej strony wynika to z tego, że w Polsce systematycznie powstaje coraz więcej dróg rowerowych, a z drugiej – w trosce o środowisko naturalne i własny komfort wiele osób przesiada się z samochodów osobowych na pojazdy dwukołowe.

Rower wydaje nam się dość prostym środkiem transportu, ale warto pamiętać o tym, że wszelkie części do rowerów powinny być odpowiednio dobrane – ma to znacznie nie tylko dla komfortu jazdy, ale przede wszystkim dla bezpieczeństwa naszego i innych osób poruszających się po drodze lub chodniku. W tym artykule odpowiemy na pytanie, jak dobrać błotnik rowerowy?

Rodzaje błotników rowerowych

Istnieje kilka kryteriów, według których klasyfikuje się te części do rowerów. Przede wszystkim wyróżnia się błotnik rowerowy pełny oraz niepełny. Jak można dość łatwo się domyślić, opisują one konstrukcję elementu – modele pełne mogą sięgać nawet do połowy koła. Są to najpopularniejsze błotniki rowerowe i stosuje się je w pojazdach miejskich, trekkingowych, a nawet szosowych. Krótko mówiąc, można powiedzieć, że pełne błotniki rowerowe są częściej używane na co dzień, ponieważ gwarantują lepszą ochronę przed błotem czy wodą deszczową.

Omawiane części do rowerów można podzielić również ze względu na materiał, z którego są wykonane. Możemy zatem zetknąć się z modelami stalowymi (coraz mniej popularnymi), karbowanymi oraz wykonanymi z tworzywa sztucznego.

Jak dobrze wybrać te części do rowerów?

W tym miejscu przechodzimy do sedna sprawy: co zrobić, by dobrze dobrać błotniki rowerowe? Przede wszystkim pamiętaj, że błotnik powinien być dobrany nie do ramy, a do parametrów koła. Pod uwagę należy wziąć jego długość i szerokość – odpowiednie dopasowanie błotnika do koła sprawi, że zarówno kolarz, jak również inni uczestnicy ruchu drogowego i piesi nie będą narażenia na ochlapanie błotem i wodą.

Jak wspomnieliśmy wyżej, przednie błotniki rowerowe pełne mogą sięgać nawet za połowę koła, ale nie powinny wychodzić dalej niż najbardziej wysunięty punktu koła przedniego. Błotnik tylny powinien natomiast być na tyle długi, by bez problemu chronić przed ochlapaniem i zabrudzeniem nogi i plecy rowerzysty.

Jak szeroki powinien być błotnik rowerowy?

W kwestii szerokości sprawa wygląda stosunkowo prosto, choć zaznaczamy, że cały czas mówimy tutaj o rowerach miejskich, z których korzysta się na co dzień. Najkrócej mówiąc, błotnik rowerowy powinien zasłaniać całą oponę. Z tego powodu najlepiej wybrać części do rowerów, które będą z obu stron o kilka centymetrów większe od kół.