Kable rozruchowe, czyli element, który może przydać się każdemu, choć mamy nadzieję, że nie będzie potrzebny. Dzięki nim uruchomisz samochód gdy padnie akumulator, podładujesz go, gdy zapomnisz wyłączyć świateł na noc, lub pomożesz innemu kierowcy w trudnej sytuacji. Jak wybrać kable rozruchowe do samochodu? Jaki przekrój przewodów rozruchowych będzie okej? Zapraszam do poradnika!

Przewody rozruchowe - ile amperów?

Jeden z najważniejszych parametrów przewodów rozruchowych. Wybierając za niski amperaż przewodów, może spowodować, że nie odpalisz nawet samochodu beznzynowego. Co ważne, do odpalenia diesla potrzebujesz kable rozruchowe o większej mocy, niż w przypadku benzyniaków.

Najczęściej w sklepach znajdziesz modele przewodów o mocy pomiędzy 100, a 200 amperów. Czy to dobrze? Porządne kable rozruchowe powinny mieć moc przynajmniej pomiędzy 400, 600 amperów, co pozwoli odpalić diesla nawet w najtrudniejszej sytuacji. Nie warto oszczędzać, bo gdy potrzeba reanimować akumulator, oszczędność wyjdzie nam bokiem. Mała ściągawka:
  • 100-200 Amperów - do najmniejszych i najmniej wymagających jednostek napędowych
  • Minimum 400 Amperów - małe silniki benzynowe
  • Od 600-900 Amperów - silniki diesla, duże silniki benzynowe, auta dostawcze
  • Powyżej 900 Amperów - ciężarówki

Jaki przekrój kabli rozruchowych będzie odpowiedni?

Im grubszy kabel, tym lepsze przewodnictwo prądu. Tutaj jednak trzeba uważać, bo sporo chińskich zamienników wydaje się mieć odpowiednią grubość, podczas gdy okazuje się, że rdzeń w środku jest cieniutki, a wrażenie grubości sprawia sama izolacja. Liczy się rdzeń, nie grubość z izolacją.

Do osobówki wystarczy przewód o średnicy około 16mm. Z dieslem natomiast zabawy jest trochę więcej i tutaj warto postawić na grubsze kable pomiędzy 25, a 35mm. Dla porządku:
  • 16mm - silniki benzynowe,
  • 25mm - silniki diesla, i kabel o długości około 3 metry,
  • 35mm - silniki diesla, silniki o dużej pojemności i przewody o długości powyżej 3 metry.

Długość przewodów rozruchowych - jak wybrać?

Im kabel rozruchowy będzie dłuższy, tym większy będzie opór i strata prądu. Najczęściej do samochodów osobowych, wystarczą kable o długości pomiędzy 2,5, a 3 metry. Zapewnią optymalną jakość ładowania, bez niepotrzebnych strat napięcia.

Czy materiał z jakiego wykonano przewody ma znaczenie?

Pewnie! Liczy się zarówno materiał z jakiego wykonano same przewody, jak i materiał izolacji. Sam kabel do rozruchu powinien być wykonany z linki miedzianej. Miedź zapewnia najlepsze połączenie wartości przewodzących, wytrzymałości i elestaczności. Sama izolacja powinna zostać wykonana z grubej i jakościowej gumy, aby nie ulegały pękaniu i urazom mechanicznym.

Znaczenie mają też zaciski (krokodylki). Należy od razu sprawdzić, czy są wykonane z grubego materiału i sprawiają wrażenie solidnych. To jedno z ważniejszych kryteriów. Jeżeli będą zrobione ze słabych tworzyw, to po kilku użyciach kable będą do wyrzucenia.

Jakość i grubość rdzenia sprawdzisz właśnie przy zaciskach. Tam oplot będzie najcieńszy i od razu zobaczysz, czy rdzeń jest odpowiedniej grubości, czy tylko guma maskuje niską jakość wykonania.

Ceny kabli rozruchowych

W naszym sklepie kompletne zestawy kupisz już od około 15 złotych. Ceny kabli rozruchowych wahają się od 15 złotych do nawet 160 złotych, za przewody o najwyższej mocy. W ofercie mamy zarówno całe kable, jak i akcesoria dodatkowe.

Zobacz kable i klemy rozruchowe w naszym sklepie!