Sezon wiosenny zaczął się już na dobre. Nic więc dziwnego, że wielu z nas wygrzebało z garaży i piwnic rowery, by znów oddawać się zdrowym i relaksującym przejażdżką. Przed wskoczeniem na rower trzeba jednak dokonać gruntownego przeglądu i sprawdzić, czy wszystkie części są w stu procentach sprawne. Jednym z najważniejszych i najczęściej psujących się elementów w dwukołowcach jest hamulcowa linka rowerowa. Dziś podpowiadamy jak profesjonalnie ją wymienić.

Czym jest linka hamulcowa i kiedy należy ją wymienić?

Hamulcowa linka rowerowa jest jednym z elementów układu hamulcowego w rowerze. Proces hamowania w większości jednośladów inicjowany jest przez naciśnięcie dźwigni hamulcowej znajdującej się na kierownicy. Ruch ten wywołuje poruszenie się linki rowerowej, która uruchamia podzespoły odpowiedzialne za zablokowanie kół.

Płynne i bezproblemowe działanie układu hamulcowego jest niezbędne do bezpiecznego poruszania się rowerem. Dzięki temu rowerzysta ma maksymalną kontrolę nad pojazdem, co znacząco zmniejsza ryzyko wypadnięcia z trasy, zderzenia lub innego wypadku.

W gruncie rzeczy dość łatwo stwierdzić, kiedy konieczna jest wymiana linki rowerowej. Trzeba tylko uważnie obserwować pojazd w czasie użytkowania. Niezbędne kroki trzeba podjąć, jeśli hamulce nie działają płynnie lub gdy na aktualnie zamontowanej lince widoczne są postrzępienia lub ślady rdzy. Są to sygnały mówiące, że linka jest na skraju wytrzymałości!

Jakie narzędzia rowerowe są potrzebne?

Wymiana linki nie jest bardzo skomplikowana, niemniej należy zaopatrzyć się w niezbędne narzędzia rowerowe. Na szczęście są to przyrządy, które większość z nas ma w garażu, piwnicy lub przydomowym warsztacie. Na podstawowe wyposażenie składają się obcinaczki lub specjalne nożyczki do linek, kombinerki oraz odpowiednio dopasowany do części rowerowych klucz imbusowy.

Wymiana linki hamulcowej krok po kroku

W pierwszej kolejności należy wyciągnąć aktualną linkę rowerową. W tym celu wkręć śrubę baryłkową, by poluzować linkę, a następnie obetnij jej końcówkę, poluzuj śrubę i wyciągnij zużytą linkę hamulcową.

W dalszej kolejności załóż końcówkę nowej linki rowerowej, całość wsuń do pancerza, który osłania poszczególne elementy układu hamulcowego. Jeśli to zostało wykonane, możesz naciągnąć linkę. W tym celu ustaw odległość klocków od obręczy na poziomie 1,5-2,5 mm, a następnie dokręć śrubę. Jeśli po wstępnym teście wszystko działa, możesz, korzystając z odpowiednich narzędzi rowerowych, odciąć nadmiar linki i zaplombować ją na końcu. Gotowe!