Opony należy regularnie wymieniać w każdym pojeździe, niezależnie od tego, czy chodzi o samochód osobowy, rower czy pojazd rolniczy. Nie inaczej sytuacja wygląda z wózkami widłowymi. Powstaje jednak pytanie: w jakiej sytuacji powinno się kupić nowe opony do widlaka? Na to pytanie odpowiadamy poniżej.

Dlaczego należy wymieniać opony w wózku widłowym?

Powodów, dla których systematycznie należy wymieniać opony w wózku widłowy, jest kilka. Najważniejszym są oczywiście kwestie związane z bezpieczeństwem i zdrowiem operatora pojazdu oraz innych osób znajdujących się na obszarze prac.

Regularnie użytkowane zużyte i wytarte opony do widlaka sprawiają, że pojazd staje się mniej stabilny i jest bardziej narażony na przewrócenie – zwłaszcza wtedy, gdy są nim przewożone ciężkie towary. Z oczywistych względów stanowi to zagrożenie dla operatora wózka widłowego oraz osób znajdujących się w pobliżu – spadnięcie towarów na ich głowy może doprowadzić do poważnych uszczerbków na zdrowiu. Warto pamiętać również o tym, że niedopompowane i zużyte opony do wózka widłowego utrudniają utrzymanie kontroli nad nim, co może skutkować niebezpiecznymi zderzeniami i wypadkami.

Zagrożenie zdrowia i życia operatora i innych pracowników to najpoważniejsze konsekwencje zużytych opon w widlakach. Warto jednak pamiętać także o tym, że wytarte i niedopompowane ogumienie jest niekorzystne także dla samego pojazdu. Wszelkie zderzenia czy przewrócenie się wózka widłowego może skutkować koniecznością jego naprawy, a w skrajnych sytuacjach – kupna nowego modelu. Obie sytuacje wiążą się z dodatkowymi wydatkami.

Kiedy trzeba kupić nowe opony do widlaka?

Stosunkowo łatwo można zaobserwować, kiedy opony do wózka widłowego wymagają wymiany. Użyteczność ogumienia zależy m.in. od zastosowania widlaka i środowiska pracy, stanu nawierzchni czy temperatury, w jakiej się go używa. Przyjmuje się jednak, że opony do wózka widłowego należy wymienić:

  • w przypadku opon superelastycznych (pełnych), gdy zużyją się do linii bezpieczeństwa 60-J (przekroczenie linii może doprowadzić do pęknięcia opony i uszkodzenia widlaka);
  • przy użytkowaniu opon pneumatycznych w momencie, gdy starciu ulegnie warstwa bieżnika (użytkowanie opony z wytartym bieżnikiem jest niebezpieczne dla operatora i niewskazane dla pojazdu);
  • przy korzystaniu z opasek amortyzujących: gdy osiągną 2/3 pierwotnej wysokości opaski (przy opaskach gładkich) oraz gdy starciu ulegnie warstwa bieżnika (przy opaskach z bieżnikiem).

By uniknąć niebezpiecznych sytuacji i nie narażać się na dodatkowe koszty, dobrze jest regularnie monitorować stan zużycia opon do widlaka, niezależnie od tego, z jakiego ogumienia się korzysta.